Sonny Bäck arbeider ved Aspens salgsavdeling og har blant annet ansvar for kontakten med motorsportbransjen.
I dag har den norske gokarthallen gått over til å bruke drivstoff fra Aspen, og kravet om rengjøringsgebyr er borte, akkurat som de ansattes hodepine.
I Sverige brukes alkylatbensin i alle gokarthaller, noe som har åpnet helt nye markedsmuligheter. Det er barnebursdager i helgene, og bedrifter kommer for teambuildingaktiviteter med mat og sosialt samvær – noe man nå kan gjøre uten å måtte slenge klærne i vaskemaskinen straks man kommer hjem.
STABILE DRIVSTOFF
I motorsportbransjen har Aspens drivstoff blitt populære blant annet fordi de er stabile. Når motoren har blitt justert for å kunne bruke drivstoff fra Aspen, kan man fokusere på andre ting. Det kreves ingen flere justeringer, for drivstoffet vil oppføre seg på nøyaktig samme måte selv om man åpner neste dunk. Slik er det ikke med andre drivstoff.
"Når man bruker vårt drivstoff, er det også veldig enkelt å oppdage drivstoff-fusk. Vi har med oss en måler som måler drivstoffets vekt med en presisjon på én tusendels gram. Siden vi vet nøyaktig hva drivstoffet vårt veier, kan vi umiddelbart avdekke avvik", sier Sonny Bäck.
Denne typen målinger har man for eksempel gjennomført under STCCs konkurranser.
"Da vi begynte med dette, var det ingen som trodde at vi kunne måle så nøyaktig, men de siste årene er det ingen som har prøvd å jukse med drivstoffet. De vet at vi følger med."
De store motorsportforbundene har stor innflytelse i disse spørsmålene, og de bestemmer ofte hvilke drivstoff som skal brukes i ulike konkurranser og serier. I Formel 1 brukes for eksempel bare drivstoff fra en og samme leverandør.
"For noen år siden inviterte de internasjonale forbundene drivstoffprodusentene til et møte i Sveits for å drøfte miljøspørsmål i motorsporten. De inviterte mange store, internasjonale giganter – og Aspen", forteller Sonny Bäck.