Motorsport – en opplevelsesindustri i endring

Lyden. Luktene. Skitne negler og rykende eksosrør. Alle som har besøkt en motorsportkonkurranse, vet at det er en helt spesiell opplevelse.

Lyden. Luktene. Skitne negler og rykende eksosrør. Alle som har besøkt en motorsportkonkurranse, vet at det er en helt spesiell opplevelse.

Men mange av tingene vi tradisjonelt forbinder med motorsport, er samtidig ting som skaper bekymring. Den som tenker på planetens fremtid og på at mennesker, dyr og planer skal ha det bra, kan ikke unngå å føle et snev av angst over eksosen fra brølende motorer, væsker som lekker ut, og den sterke lukten som henger over banen.

Da Aspens grunnlegger Roland Elmäng begynte å utvikle oppfinnelsen sin, var det helsen som hadde høyeste prioritet. Skogsarbeiderne som brukte arbeidsdagen med motorsag, ryddesag og andre motordrevne maskiner, ble ofte rammet av sterk hodepine. De ble syke, og altfor mange fikk forkortet livet som følge av avgassene de fikk i seg under det harde arbeidet. Med den nyutviklede alkylatbensinen fra Aspen ble dette endret over natten.

Man merket også raskt at det nye drivstoffet var mindre skadelig for miljøet, og at det var bedre for motorene.

 

DEN GAMLE, GIFTIGE MOTORSPORTBRANSJEN

Av samme grunn arbeider Aspen hardt for å nå stadig lenger inn i motorsportbransjen. Hvis Aspens drivstoff brukes i flere konkurranser og klasser innen motorsport, vil det få positive konsekvenser. Både for de som kjører, de som skrur, og de som besøker banen for å følge konkurransene.

"For noen år siden besøkte jeg en gokarthall i Norge der de fortsatt brukte tradisjonell bensin. Der måtte man signere en erklæring og forplikte seg til å betale 500 kr i rengjøringsgebyr hvis man kastet opp i bilen", forteller Sonny Bäck.

"For noen år siden besøkte jeg en gokarthall i Norge der de fortsatt brukte tradisjonell bensin. Der måtte man signere en erklæring og forplikte seg til å betale 500 kr i rengjøringsgebyr hvis man kastet opp i bilen."

Sonny Bäck arbeider ved Aspens salgsavdeling og har blant annet ansvar for kontakten med motorsportbransjen.

I dag har den norske gokarthallen gått over til å bruke drivstoff fra Aspen, og kravet om rengjøringsgebyr er borte, akkurat som de ansattes hodepine.

I Sverige brukes alkylatbensin i alle gokarthaller, noe som har åpnet helt nye markedsmuligheter. Det er barnebursdager i helgene, og bedrifter kommer for teambuildingaktiviteter med mat og sosialt samvær – noe man nå kan gjøre uten å måtte slenge klærne i vaskemaskinen straks man kommer hjem.

 

STABILE DRIVSTOFF

I motorsportbransjen har Aspens drivstoff blitt populære blant annet fordi de er stabile. Når motoren har blitt justert for å kunne bruke drivstoff fra Aspen, kan man fokusere på andre ting. Det kreves ingen flere justeringer, for drivstoffet vil oppføre seg på nøyaktig samme måte selv om man åpner neste dunk. Slik er det ikke med andre drivstoff.

"Når man bruker vårt drivstoff, er det også veldig enkelt å oppdage drivstoff-fusk. Vi har med oss en måler som måler drivstoffets vekt med en presisjon på én tusendels gram. Siden vi vet nøyaktig hva drivstoffet vårt veier, kan vi umiddelbart avdekke avvik", sier Sonny Bäck.

Denne typen målinger har man for eksempel gjennomført under STCCs konkurranser.

"Da vi begynte med dette, var det ingen som trodde at vi kunne måle så nøyaktig, men de siste årene er det ingen som har prøvd å jukse med drivstoffet. De vet at vi følger med."

De store motorsportforbundene har stor innflytelse i disse spørsmålene, og de bestemmer ofte hvilke drivstoff som skal brukes i ulike konkurranser og serier. I Formel 1 brukes for eksempel bare drivstoff fra en og samme leverandør.

"For noen år siden inviterte de internasjonale forbundene drivstoffprodusentene til et møte i Sveits for å drøfte miljøspørsmål i motorsporten. De inviterte mange store, internasjonale giganter – og Aspen", forteller Sonny Bäck.

"For noen år siden inviterte de internasjonale forbundene drivstoffprodusentene til et møte i Sveits for å drøfte miljøspørsmål i motorsporten. De inviterte mange store, internasjonale giganter – og Aspen."

Fire internasjonale giganter pluss en bedrift fra en lysning i skogen utenfor Gøteborg med 60 ansatte. Det er et tydelig bevis på at Aspens arbeid har fått gjenklang i den internasjonale motorsporten. Og ifølge Sonny Bäck må dette være riktig vei fremover.

"Det er litt som å forsøke å snu en supertanker. Men vi jobber videre, ett skritt om gangen", sier Sonny Bäck, før han gir enda et eksempel på de positive effektene som følge av bedre drivstoff i motorsporten:

"Man møter folk som ser på konkurranser i for eksempel gokarthaller, og som sier ‘Nå fungerer autofokusen på kameraet mitt!’, eller ‘Se, nå kan vi se taket’. Det er veldig positivt."