
Vanlig bensin - en stor utfordring for små motorer
Bensin med innhold av etanol by på store utfordringer for små motorer. I denne artikkelen forklarer vi hvorfor.
Problemet med vanlig bensin
Det kan bli et stort problem for små motorer som bare brukes i visse sesonger - for eksempel gressklippere, båtmotorer, ryddesager og snøfresere når slike maskiner fylles med vanlig bensin. Følgende kan skje:
- Gummipakninger blir skadet. Etanol er et løsningsmiddel som bryter ned visse materialer. Blant annet gummi. Og spesielt eldre gummi. Dette resulterer ofte i lekkasje på pakninger og slanger, og lekkasjer på andre gummi- eller plastforseglinger.
- Motoren får juling. Et problem med etanol er at det binder fuktighet. Dette betyr at vannmengden i E10 -bensinen kan øke over tid, noe som kan forårsake korrosjon i maskiner som er inaktive i noen måneder av gangen. Denne korrosjonen skader forgasseren og fører ofte til motorfeil.
- Blandingen blir dårligere. Etanolens fuktighetsbindende evner kan også ha en negativ effekt på totakts-blandinger – noe som resulterer i et ustabilt og upålitelig blandingsforhold. Dette øker risikoen for motorproblemer i båter og totakts-biler som sjelden blir brukt.
Vanlig bensin kan bli et stort problem for små motorer som bare brukes i visse sesonger.
Heldigvis finnes det et bedre alternativ
Vanlig bensin er spesielt utviklet for motorer i hverdagskjøretøyer, for eksempel personbiler. Så hva med de små motorene som bare brukes i visse sesonger? Disse trenger en helt annen bensin. En bensin som tåler tidens tann, men som aldri forårsaker skadelige eksosgasser. Det er derfor Aspen alkylat-bensin finnes – etanolfritt drivstoff med spesielt lang holdbarhet.
Når du fyller de små motorene med Aspen, starter de hver gang - selv om de har vært inaktive i flere måneder. Og takket være Aspen alkylat-bensin vil motorene dine gå renere og vare lenger. Det er kort sagt et bedre drivstoff for både menneske, maskin og miljø. Vil du vite mer om Aspens unike alkylat-produkter? Klikk her.