E10 bensin - en stor utfordring for små motorer

 

E10-bensin med innhold av etanol by på store utfordringer for små motorer. I denne artikkelen forklarer vi hvorfor.

Problemet med E10-bensin
Det kan bli et stort problem for små motorer som bare brukes i visse sesonger - for eksempel gressklippere, båtmotorer, ryddesager og snøfresere når slike maskiner fylles med vanlig bensin. Følgende kan skje:

  • Gummipakninger blir skadet. Etanol er et løsningsmiddel som bryter ned visse materialer. Blant annet gummi. Og spesielt eldre gummi. Dette resulterer ofte i lekkasje på pakninger og slanger, og lekkasjer på andre gummi- eller plastforseglinger.

  • Motoren får juling. Et problem med etanol er at det binder fuktighet. Dette betyr at vannmengden i E10-bensinen kan øke over tid, noe som kan forårsake korrosjon i maskiner som er inaktive i noen måneder av gangen. Denne korrosjonen skader forgasseren og fører ofte til motorfeil.

  • Blandingen blir dårligere. Etanolens fuktighetsbindende evner kan også ha en negativ effekt på totakts-blandinger – noe som resulterer i et ustabilt og upålitelig blandingsforhold. Dette øker risikoen for motorproblemer i båter og totakts-biler som sjelden blir brukt.

E10-bensin kan bli et stort problem for små motorer som bare brukes i visse sesonger.

Heldigvis finnes det et bedre alternativ
Vanlig bensin er spesielt utviklet for motorer i hverdagskjøretøyer, for eksempel personbiler. Så hva med de små motorene som bare brukes i visse sesonger? Disse trenger en helt annen bensin. En bensin som tåler tidens tann, men som aldri forårsaker skadelige eksosgasser. Det er derfor Aspen alkylatbensin finnes – etanolfritt drivstoff med spesielt lang holdbarhet.

Når du fyller de små motorene med Aspen, starter de hver gang - selv om de har vært inaktive i flere måneder. Og takket være Aspen alkylatbensin vil motorene dine gå renere og vare lenger. Det er kort sagt et bedre drivstoff for både menneske, maskin og miljø. Vil du vite mer om Aspens unike alkylatprodukter? Klikk her.